Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland

Door: Kayla de Rooze

Blijf op de hoogte en volg Kayla

17 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Dinsdag avond stonden Dagmar, Mr. Abrahams en ik op het vliegveld te wachten op de vader van Dagmar, Coen. Het was super leuk om te zien hoe iedereen elkaar na misschien wel een lange tijd weer begroette. Zo stonden er twee oude omaatjes op hun kleindochters te wachten, meisjes op hun vriendjes en, zoals Dagmar ook stagiaires op familie.

De volgende dag mochten we als gids spelen voor Coen. We namen hem mee naar de al voor ons bekende leuke plekjes in de stad. Zelf hebben we ook nog nieuwe dingen gezien. Zoals de St. Petrus en Paulus- kathedraal. Deze kathedraal is helemaal van hout is gemaakt! Dat was wel indrukwekkend om te zien.
We hebben ook nog nieuwe dingen gedaan. We hebben onze eerste Roti ervaring gehad. Bij Roti moest ik denken aan het Knorr pakket dat je gewoon met mes en vork kan eten. Maar toen we onze bestelling kregen leek het in de verste verte niet op het Roti pakket uit de supermarkt!
We kregen geen mes en vork we hadden alleen een bakje met een sausje waarin kip met bot en aardappeltjes in zaten met daar bovenop een wrap. Na wat rondkijken heb ik hulp gevraagd aan de Surinamer een tafeltje verder. Hij liet zien hoe we onze Roti moesten eten zonder mes en vork, want dat hoort niet bij Roti. Het is dus de kunst om een stukje wrap te pakken en met dit stukje de het prutje vast te pakken en dit op te eten. De kip met bot moest je gewoon uit je handen eten. Wat een belevenis weer, maar wel een erg lekkere belevenis want het smaakte goed!
Nu snap ik ook waarom er in bijna elk restaurant een wastafel in het restaurant te vinden is. Niet verstopt in het toilet maar voor iedereen zichtbaar om je handen zo snel mogelijk schoon te maken na het eten van Roti.

Donderdag was het dan zover. Donderdag was onze laatste les van de eerste cursus salsa. In deze les zouden we te horen krijgen of we de eerste cursus gehaald hadden en door mogen gaan naar de volgende cursus. Ander half uur bijna twee uur hebben we ons uitgesloofd voor onze dansleraar. Vriendelijk gelachen, goed geluisterd, goed gevolgd (want ja dat moet je doen als vrouw), ja de spanning was van ieders gezicht af te lezen.. Maar uiteindelijk liet onze dansleraar weten dat we geslaagd waren en dat hij een diploma gaat regelen!! Daar ben ik wel erg blij mee want een diploma van een cursus salsa van de Salsa professional James staat toch maar weer mooi op mijn CV.
Natuurlijk moesten we het behalen van ons diploma vieren met een drankje en dansje in de Havana lounge. Dit hoefde we gelukkig niet alleen te doen. Tijdens de trip naar Klaaskreek hadden we vier gezellige PABO studentes ontmoet die ons hadden uitgenodigd voor een heerlijk drankje uit hun Bacardi bar. Hierna gingen ze met ons mee naar de Valentijn avond in Havana Lounge .

Zaterdag hebben we ook echt iets super gaafs gedaan! We zijn op Dolfijnen en kaaimannen tour gegaan. Ik had nog nooit dolfijnen in het wild gezien en ik vond het dus ook super spannend.
Eerst zagen we niet veel maar op den duur zagen we in de verte een vin! Nou na heel veel foto’s van het water had ik dan ook uiteindelijk de vin van de dolfijn op mijn camera staan. Na een tijdje kregen we ze zelfs ook van dichtbij te zien en kwamen ze echt voor onze boot zwemmen. In totaal hebben we een stuk of tien dolfijnen gezien en heb ik zelfs nog betere foto’s kunnen maken!
Helaas was ik vaak veel te laat dus een echt mooie foto heb ik zelf niet kunnen maken maar gelukkig zaten er genoeg andere mensen met vlugge camera vingers op de boot die wel mooie foto’s hebben.
Op het eind trakteerde een dolfijn ons vanaf een afstandje op een mooie sprong!
Na deze super leuke boottocht hebben we lekker gegeten en ons klaargemaakt voor de kaaimannentocht.
We moesten ons zo goed mogelijk aankleden en insmeren tegen de muggen. Een dikke laag muggenspul, lange broek, dichte schoenen, T-shirt met lange mouw en als optimaal beschermingsmiddel een roze regenjas! Ik dacht dat geen één mug mee meer zou steken. Het tegendeel heeft zich wel bewezen want mijn benen zitten weer helemaal onder! Overal waar ik wrijf op mijn been voel ik schattige kleine muggenbulten. Maar de ervaring van de kaaimannentour maakt dit wel helemaal goed! In het pikkedonker vaarden we op smalle bootjes een riviertje op. Op een gegeven moment hield het riviertje op en moesten we met de gids de boot over het bruggetje schuiven. We hebben dus nog zwaar werk verricht, maar je moet er wat voor over hebben om een kaaiman te zien en te vangen!
Ik zat van voor in de boot en keek mijn ogen uit. De gids vertelde dat we stil moesten zijn en moesten uitkijken naar de rode ogen van de kaaimannen. In de boot waar Dagmar en Coen in zaten zagen we dat de gids een kaaiman aan het vangen was. Dit zag er erg gaaf uit. De kaaiman spartelde wild in het rond maar kaaiman dundee wist de kaaiman te pakken te krijgen. De gids deed om zijn bek een elastiekje zodat iedereen er veilig mee op de foto kon. Ze waren ook zo vriendelijk om even naar onze boot te varen zodat wij er ook mee op de foto konden.
Toen we na lang zoeken nog steeds geen kaaiman gevonden hadden werd er van gids gewisseld. We vaarden een ander deel in en zagen in het water meteen drie kaaimannen. Helaas was het onze gids niet gelukt om er één te vangen maar dat kon de pret niet drukken, want eenmaal aan wal hadden de anderen er zo veel gevangen dat iedereen een uitgebreide fotoshoot kon houden met de kaaimannen.
Een superleuk tripje dus, gelukkig is het me gegund om hier nog een paar dagen van na te genieten door middel van de vele muggenbulten op mijn benen.

Vandaag hebben we ook een planning voor tripjes voor de komende maand door gekregen. Er staan nog vele leuke tripjes in het vooruitzicht!
Maar vergeet niet waarvoor we hier echt zijn he! Morgen begin ik met het begeleiden van kleine groepjes kinderen die mijn hulp goed kunnen gebruiken bij rekenen en lezen.
Tevens zijn Dagmar en ik ook druk bezig met opdrachten voor ECD, een onderzoek voor culturele antropologie en een verslag plus presentatie voor Transculturele pedagogiek.

Druk, druk, druk dus ;) Maar niet te druk hoor!


Groetjes,
Kayla

  • 17 Februari 2013 - 16:47

    Tante Bia:

    Hee koyla,
    Klinkt weeral gezellig en leuk . Waar zijn de foro's van je avonturen???

  • 17 Februari 2013 - 17:44

    Kayla De Rooze:

    Tante Bia! Ze staan er nu op ;).

  • 17 Februari 2013 - 18:49

    Dianne Van Klink:

    geweldig weer die avonturen....dat je dat ook allemaal tijdens je studie mee mag maken, dat nemen ze je in ieder geval niet meer af.
    die kerk is trouwens wel heel mooi.....we nu maar weer verder bij de les blijven toch....geniet er maar van succes

  • 17 Februari 2013 - 19:00

    Lonny De Schrijver-Verbrugge :

    Hey Kayla, ik ontdek net je reisblog, wat leuk om je zo op je buitenlandstage te volgen! Veel succes en geniet er nog van!

  • 18 Februari 2013 - 08:47

    Mams:

    Aha, nou snap ik het met die kaaimannen.
    Dolfijnen wouw wat een belevenis. geniet ze verder.

    xxxxx

  • 18 Februari 2013 - 10:14

    Roel Dumez:

    Hoi juf koyla
    Wat een avonturen maak jij allemaal mee.
    En dan te bedenken dat je nog tot juni in suriname bent.
    Ik hoop voor jou dat je nog veel avonturen gaat mee maken,en dat je de kindjes ooknog iets kan bjbrengen.
    Groetjes en tot de volgende keer

    Roel

  • 18 Februari 2013 - 11:05

    Oma Voet:

    Hallo kayla na de yoga vanmorgen hoorde ik dat er weer een verhaal op stond, dus ik gauw kijken
    nu zeg je beleef nog al wat , wat ga je nog allemaal meer zien, als ik zo lees zijn jullie nog veel van plan.
    Maar leuk hoor dat je dit allemaal kan doen.

    En die mugge beten moet je dan maar voor lief nemen.
    Nu geniet nog zoveel je kan en laat ons mee genieten dat vinden we gezellig om het iedere keer te lezen.
    De groeten van hoier omaxxxxxxxxxxxxx

  • 18 Februari 2013 - 11:17

    Opa Voet:

    ik lees je verhalen ook en vind ze heel leuk en spannend
    groetjes opa

  • 18 Februari 2013 - 18:09

    Jeannette Voet:

    Hallo Kayla Wat maak jij allemaal mee. Geweldig. Geniet ervan, zulke kansen krijg je niet dikwijls . Jules en Jeannette Voet

  • 18 Februari 2013 - 22:20

    Ynske:

    Hihi, Kayla! Lachen, gieren, brullen hier in Nederland om jouw verhalen te lezen! 'Kleine schattige muggenbultjes'....eeuwige optimist ;)
    We hebben je inderdaad moeten missen met carnaval, maar je krijgt er wel ontzéttend veel voor terug! Je zit er een goeie maand nu en je hebt al zoveel gezien!
    In de slagerij is het wel wat stil zo zonder je hoor, maar fijn om zo op de hoogte te blijven en via whatsapp je er toch nog bij te hebben!

    Geniet ook van je school-en stagetijd!

    Liefs, Ynske

    p.s. Je begint nu stiekem toch wel al een beetje bruin te worden, blijf maar mooi uit de zon hoor, da's niet goed voor je ;P

  • 19 Februari 2013 - 08:40

    Kimi:

    Thanxx weer, Kayla, voor je levensechte verslag! Zag het weer allemaal voor me!

  • 19 Februari 2013 - 11:50

    Oma Voet:

    vanmorgen lekker koffie gedronken met Piet en je ma, toen kwam het gesprek op Fayka haar stage
    en wat denk je opa wil van de zomer wel mee met jullie, hoe vind je dat koel hé
    Hij geniet nu al dus je weet wat je te wachten sta
    groeten omaxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Maart 2013 - 16:17

    Monique Pl.:

    Hee Kayla,
    Jammer van die ELLENDIGE MUGGEN!! maar probeer die maar gauw te vergeten en te genieten van je Surinaamse avontuur. Later onthou je vast alleen de mooie dingen die je daar gedaan en gezien hebt, en ben je die muggebulten hopelijk vergeten. ENJOY!! groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Tot ziens Suriname!

22 Mei 2013

Onze laatste trip

09 Mei 2013

Papa en mama in Suriname!

21 April 2013

Studie & Stage

05 April 2013

Vakantie!!
Kayla

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1010
Totaal aantal bezoekers 44384

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: