Mooi weer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu Mooi weer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu

Mooi weer

Door: Kayla de Rooze

Blijf op de hoogte en volg Kayla

06 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Zitten jullie lekker? Kopje thee of koffie met een koekje erbij? Want na twee weken hebben Dagmar en ik weer heel wat nieuwe ervaringen opgedaan!

Ik zal beginnen met het serieuze gedeelte, onze studie. We hebben nu officieel afscheid genomen van ons heerlijke luizen leventje waar we de eerste maand van mochten genieten. De afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan een presentatie voor transculturele pedagogiek over de Javanen. Samen met onze Surinaamse groepsgenoten zijn me menig dagen bij elkaar gekomen om een knallende presentatie in elkaar te zetten. We hadden drie posters, mooie plaatjes en we waren zelfs een beetje versierd met traditionele kleding van de Javanen. Alle ingrediënten dus voor een knallende presentatie. Vol goede moed gingen we het lokaal binnen en klaar zitten voor onze presentatie. We waren als derdes aan de beurt. Ik dacht dat wij hadden uitgepakt maar de groepen voor ons waren helemaal gekleed in traditionele kleding van de culturele groep waar ze hun presentatie over deden en er had zelfs een groep hapjes meegenomen! De presentaties zaten natuurlijk vol humor maar ook met de nodige interessante informatie. Ik heb echt mijn ogen uitgekeken naar de dansjes en toneelstukjes die ze uitvoerden om hun theorie te verduidelijken.
Voor culturele antropologie moeten we een onderzoek doen naar een cultuurverschijnsel van een etnische groep in Suriname. Mijn onderzoek richt ik op de Stadscreolen. Ik onderzoek welke tradities zij uitvoeren bij een geboorte. Zullen zij ook beschuit met muisjes eten en lekkere chocolaatjes mee naar huis krijgen?

Op stage vind ik ook steeds meer mijn draai. Tijdens de rekenles en leesles ga ik met verschillende kinderen apart zitten. Sommige kinderen hebben alleen verlengde instructie nodig en kunnen dan weer terug naar de klas om aan de slag te gaan. Er zijn drie kinderen in mijn klas die met geen één les mee mogen doen. Ze zijn te dom zegt mijn juffrouw. Wanneer ik niet met ze uit de klas ga moeten ze overliggen. Soms doen ze dus een hele schooldag niks. Afgelopen dagen heb ik intensief de getallen 1-10 met ze geoefend. De één pakte het sneller op dan de ander maar dom zijn ze geen van drie. Ze hebben alleen wat meer aandacht nodig. Er is helemaal geen materiaal op school aanwezig. Alles wat ik met de kinderen wil doen moet ik zelf verzinnen en zelf ontwikkelen. De leerkrachten hebben wel een methode en de leerlingen ook werkboeken maar er is geen kopieermachine. Vandaag hadden de leerlingen een repetitie van rekenen. De juffrouw en ik hebben eerst de sommen van de repetitie in alle schriften van de kinderen getekend, ja met bus en al! Mijn hand werd er lam van en toen de kinderen aan het werk gingen werden de schriften met mijn mooie bussen na vijf minuten alweer afgepakt door de juffrouw. De kinderen hadden blijkbaar hun huiswerk niet goed genoeg geoefend, want ze zag al te veel fouten. Later op de week ging ze het nog een keer proberen.
Hoe de juffrouw met haar leerlingen omgaat is ook soms even slikken hoor. Soms is ze wel heel streng en pakt ze de kinderen hard aan.
Vandaag was de juffrouw wat minder streng dan normaal en als beloning mochten de kinderen aan het einde van de dag buiten spelen in plaats van overliggen. Dit was super leuk. Ik heb meegedaan met wat spelletjes. Ik verstond niks van de liedjes die bij de spelletjes hoorden maar het was wel super grappig. Ik had zelfs plotseling een keer gewonnen. We deden ook een spelletje dat ik wel herkende. Het leek op Anne Maria Koekoek maar zij riepen natuurlijk een ander liedje.

Zo dit was is al een lang verhaal en ik moet alle tripjes van de afgelopen weken nog vertellen! Ik zal een beetje rekening met jullie proberen te houden en ze zo kort mogelijk samen vatten ;).

De vader van Dagmar hebben we afgelopen donderdag uitgezwaaid. Nadat hij terug was gekomen van zijn binnenland trip zijn we met hem nog twee dagen eropuit getrokken.
Onze huisbaas heeft ons met de auto meegenomen naar wat mooie plekjes van Suriname. Hij heeft ons het Brokopondomeer laten zien. Ook wel het Blommenstein stuwmeer. Dit is de naam van de ontwerper van het meer. Hij had bedacht een stuk oerwoud dat even groot is als de provincie Utrecht onder water te laten lopen voor het opwekken van energie. De mensen uit dat gebied moesten verhuizen. Het is een erg indrukwekkend, mooi en groot meer. Toen wij daar aankwamen scheen de zon lekker en waren er Surinamers aan het hengelen. Ze waren Piranha’s aan het vissen. We hebben dus maar niet in het meer gezwommen..
Hierna zijn we naar Babunhol gereden. Dit is een mooie badplaats aan de Suriname Rivier. We hebben daar onze broodjes opgegeten en lekker in het water gezwommen. Door een net werden we beschermd tegen de piranha’s.
De dag was nog niet voorbij en toen zijn we ook nog naar Overbrige gegaan. Dit is ook weer een super mooie badplaats met strand, en hutjes. Het was een mooie omgeving.
Op de terugweg zijn we over de hoge Suriname burg gegaan en hebben we aan de overkant op een stijger gekeken naar de lichtjes van Paramaribo. Dit was een mooie afsluiting van een geslaagde dag!

De dag voordat de vader van Dagmar weer terug naar huis ging hadden we een culturele fietstocht gedaan. We zijn naar Leonsberg gefietst. Dit is een plaatsje waar je met een bootje naar de overkant kan gaan. Daar zijn we naar Nieuw Amsterdam gegaan. Daar ligt ook een fort. Om onze culturele fietstocht een extra cultureel tintje te geven zijn we naar het openlucht museum gegaan. Daar konden we zien hoe er werd geleefd in het fort en waar het voor diende.
Daarna zijn we verder gaan fietsen langs de Commewijne plantages. Deze zijn niet onderhouden dus je ziet gewoon hele stroken verwilderde natuur met een slootje er rondom. Ik zag nu wel hoe uitgestrekt deze plantages waren.
Het makkelijke aan deze weg was dat we alleen maar rechtdoor moesten en bij een kruispunt afslaan naar rechts. Het rechtdoor fietsen duurde op een gegeven moment in de warme zon wel erg lang. Maar na een paar uur kwamen we dan toch bij onze eind bestemming ‘Meerzorg’. Hier konden we weer met een bootje terug naar Paramaribo.
Van half negen tot half twee zijn we onderweg geweest. We beschikten helaas niet over een kilometer teller maar ik denk dat we wel heel veel kilometers gefietst hebben. De zon had ook goed zijn sporen achter gelaten! Het was (en is nog steeds een beetje) duidelijk te zien dat ik die dag een zonnebril heb gedragen.

Zo en dan nu…….. Onze eerste trip met overnachting! Afgelopen weekend was het dan zo ver we zijn met SurinameTours naar Bigi Pan en Nickerie gegaan.
Dit was echt ontzettend gaaf. De dag van te voren had ik mijn tas ingepakt. Wat kan je allemaal verwachten, hoeveel kleren heb je nodig, hoeveel handdoeken? Nou na tien keer mijn tas in en uit pakken had ik zelfs nog plaats over! Gelukkig want dan kon ik nog wat extra’s meenemen ;).
Rond half acht begon onze reis. Onze taxi’s die tegenwoordig niet meer zo goed op tijd komen leverde me nog een beetje stress want we waren een beetje te laat, maar No Spang!
Toen iedereen gearriveerd was en een plekje had gevonden in de bus stelden onze gids en buschauffeur zich voor en werd er verteld wat we konden verwachten van de trip.
De reis naar Nickerie was al een trip op zich. Onze eerste stop was in het dorpje Groningen. Hier kregen we ontbijt: broodje ongeboren kip en een broodje kaas met groene thee en vitamine b (een banaan). Een erg gezond ontbijt dus. We kregen ook nog een rondleiding in Groningen dit was wel heel grappig want er wonen ongeveer 800 mensen in dat dorp en er waren meer dan vier monumenten aanwezig. Het was dus meer een monumenten rondleiding dan een rondleiding door het dorp.
Daarna reden we verder naar Coronie. Daar mochten we uitstappen om de kleinste kerk van Suriname te bezichtigen. Dat was echt een schattige kerk. Minder schattig was dat we meteen werden aangevallen door de muggen. Echt ik rende zo wat de bus terug in toen ik zag dat er rond een mede reiziger wel meer dan 20 muggen vlogen! Even een foto maken en dan weer snel terug de bus in.
Ondertussen was het al half elf en stopten we bij een Chinees. Onze gids ging wat lekkernijen halen die hij ons graag wilde laten proeven. Zo wilde hij ons graag Borgoe laten proeven. Deze had ik tijdens het stappen al een keer genuttigd. Maar dit was fijne Borgoe. Om half elf zat heel de bus aan de rum met cola. We kregen er notenchips bij en ook een limoen. Ja we werden nogal verwend want toen de eerste fles leeg was stopte hij meteen voor een tweede fles. Dit keer was het gewone Borgoe. Van deze proeverij heb ik ook nog iets geleerd want het woord Borgoe staat voor volk, Borgoe is dus een volks drank. Ja altijd nuttig om te weten.
Onze gids was nogal fan van deze Borgoe en dacht dat iedereen uit de bus wel even veel zin in alcohol had als hij. Gelukkig hoefde we de tweede fles niet helemaal op te drinken. Er kwam een klein vissersdorp in zicht waar we natuurlijk even moesten stoppen. Daar liet hij ons gedroogde vis proeven. Gedroogde vis ziet er niet zo lekker uit maar het was echt heerlijk. Ik overdrijf niet! Ik vond het echt lekker. Nadat onze buiken echt bomvol zaten met chips en vis en rum reden we weer verder en was het tijd voor een dansje. Onze toerbus werd omgetoverd in een party bus. Onze gids gaf ons danslessen en nu kunnen we naast in de lucht slaan en de vloer veeg dans ook de gloeilamp dans en de kleren was dans doen.
Na de party stopten we in het plaatsje Wageningen. Daar zagen we een monument van een slavin waarvan haar linkerborst is afgesneden. Dit had de vrouw van een plantage baas gedaan toen zij erachter kwam dat haar man met die slavin had liggen vozen.
Het speciale aan deze stop was dat we een brulaap hebben gezien en gehoord. Aan de rand van het dorp zwerft een verstoten aap rond in de bomen. Het kan ook zijn dat de andere van zijn groep opgegeten zijn door de dorpsbewoners, dat wist de gids niet precies te zeggen. Maar wat een geluid dat die aap kon maken! Ik zou zo even geen vergelijking voor jullie kunnen bedenken. Maar ik stond versteld van het geluid dat één aap kon produceren.
Na deze stop kregen we even tijd om uit te rusten van de reis want we reden langs de rijstvelden. Ik dacht eerst dat het gewoon grasvelden waren want daar lijkt het namelijk precies op. De rijstvelden waren erg uitgestrekt en iedereen was een beetje moe van het dansen enz. dus werd de muziek uitgedaan en mochten we even onze ogen dicht doen.
Daarna stopte we in Nickerie bij een bedevaartsoord voor Hindoestaan die het Hindi geloof belijden. Dit was een mooie tempel met veel beelden.
Na dit laatste culturele gedeelte zijn we doorgereden naar de Chinees waar we nog even de laatste benodigdheden konden halen zoals een zaklamp.
Nu iedereen er helemaal klaar voor was werden de bootjes ingeladen met al onze spullen en werd ons verteld dat we een uur gingen varen naar onze verblijfplaats. Eerst vaarden we over de Nickerie rivier totdat we bij een sleephelling kwamen en de boot in het Bigi Pan meer moesten slepen. Een maal onderweg naar het meer begon ook het vogels spotten. Onze gids wees constant in welke richting we moesten kijken, een paar namen heb ik kunnen onthouden van de vogels die we gespot hebben: blauwe reiger, witte reiger, grote blauwe reiger, grote witte reiger, moeras arend. En ja nog heel veel andere namen. Het waren in ieder geval allemaal mooie vogels die ik nog nooit eerder echt gespot had.
Na drie kwartier varen kwamen we uit op het meer. Daar stonden allemaal platformen. Het platvorm waar wij op verbleven was van alle gemakken voorzien. Onze gids noemde het een twee en een half sterren verblijf. Het verblijf bestond uit een buitenplaats waar we de hangmatten konden hangen. Een binnen plaats waar we aan tafels konden zitten en ons spullen droog konden staan, een bar met geïmproviseerde keuken, een water ton waar je je handen kon wassen, een omkleed hok en als klapper op de vuurpijl een wc. Deze wc had een speciale gebruiksaanwijzing. Voordat je naar de wc ging moest je een emmer in het meer gooien om water mee naar boven te halen. Dit moest je gebruiken om de wc mee door te sturen. Ja erg expeditie robinson achtig.
Nadat onze hangmatten met klamboes geïnstalleerd waren, zijn we met de boot naar de overnachting plaats van de rode ibissen gegaan. Dit was echt heel gaaf. De rode ibissen zijn echt knal rood. Ze worden niet zo rood geboren hoor. Ze worden een beetje bruin of wit geboren en door het eten van krabben en garnalen krijgen ze zo’n rode kleur. Hoe roder de ibis hoe meer krabben en garnalen hij gegeten heeft en des te roder dat hij is.
Zo veel rode ibissen bij elkaar was ook wel super gaaf om te zien.

Daarna keerden we terug om ons klaar te maken voor de kaaimannen tocht. Onze vorige kaaimannen tocht had ons geleerd dat we ons zo goed mogelijk moesten beschermen tegen de muggen. Dus een lange broek, lang hemd, T-shirt met lange mouwen, dikke laag muskieten spul, regen poncho en sjaal! Nog net geen bescherming voor ons gezicht.
Met een zaklamp in de hand waren we goed naar kaaimannen aan het zoeken. Uiteindelijk hadden we er één gevonden. Onze gids sprong zelfs uit de boot om de kaaiman proberen te vangen. Toen kwam ik er dus achter dat het meer niet meters diep was maar dat het maar een halve meter diep was. Toen de ene gids een kaaiman aan het proberen vangen was zag de andere gids aan de overkant een giftige slang. De kaaiman was helaas niet gelukt dus konden we even de slang van iets dichter bij bekijken. Niet te dicht bij natuurlijk. Daarna vaarden we verder en hebben we nog twee andere slangen gezien. Op de terugweg kwamen weer dezelfde kaaiman tegen maar weer was hij onze gidsen te slim af.
Na deze spannende jacht op de kaaiman gingen we weer terug naar ons platvorm. Daar had de kok voor ons een heerlijke Saoto soep bereid.
Na het eten was het tijd voor een vrolijk drankje. De gidsen noemde het drankje ‘seks whit the Crocodiles’. Nou het recept was als volgt: Neem een grote ton, doe daar vier liter water in, 1 fles rum van 90% alcohol, 7 zakjes ananas poeder, 1 blik fruit en heel veel ijs. Doe je bekertje in de ton en geniet van ‘seks whit te crocodiles’ waar je de alcohol bijna niet meer van proefde en het dus een gevaarlijk drankje was. Dit vrolijke drankje zorgde voor de vrolijke liedjes en de vrolijke dansjes die we deden op het geluid dat de telefoon van onze gids produceerden.
Deze avond werd buiten afgesloten met het kijken naar de sterrenhemel. Het grappige aan deze sterrenhemel was dat we de grote beer van de andere kant hebben gezien. In Nederland zie je hem als een steelpan en hier in Suriname zie je hem als een steelpan die op zijn kop ligt. Onze gids was naast vogelkenner, natuurkenner, ook sterren kenner want hij heeft mijn sterrenbeeld in de sterren aangewezen. Naast dat onze gids vogelkenner, natuurkenner en sterren kenner is hadden we ook het geluk dat hij sportmasseur is. Hij gaf ieder die het wilde een kraak behandeling waarna ieders rug los genoeg was om in een hangmat te slapen.
Het slapen in een hangmat moet ik nog een beetje onder de knie krijgen. Maar hierdoor was ik wel vroeg genoeg wakker om van de zonsopkomst te genieten. Onze gids bracht ieder een beker groene thee in de hangmat zodat we echt relaxt wakker konden worden.
Na het ontbijt was het tijd voor de laatste activiteit van de trip voordat we terug gingen varen en rijden. We moesten onze bikini aan doen en gingen een modderbad nemen. We vaarden een stukje het meer op en moesten op een gegeven moment uit de boot om ons in te smeren met modder en een lekker vies modder gevecht te houden.
Nadat we ons weer schoon hadden gemaakt hebben we nog rond gevaren en weer vogels gespot. Nu zagen we ook de rode ibis overdag.
Eenmaal terug kregen we de gelegenheid om ons af te spoelen met het water uit de ton en daarna keerden we terug naar Paramaribo. Dit keer geen drank en party onderweg. Ik heb lekker geslapen!


Sorry de korte samenvatting is toch weer wat langer dan ik gedacht had.

vandaag merkte ik op dat de zon die wij gestuurd hebben is aangekomen in Nederland. 17 graden jullie boffen maar! Ik wil natuurlijk niet opscheppen maar wij hebben de afgelopen week mogen genieten van een helder blauwe lucht waardoor de tempratuur opliep tot 31 graden en dat door een windje echt heerlijk werd gemaakt. Nou geniet van jullie 17 graden in Nederland, de warmste 5 maart tempratuur in jaren.


Liefs,
Kayla


  • 06 Maart 2013 - 01:29

    Kayla De Rooze:

    De foto's staan er binnenkort bij hoor!

  • 06 Maart 2013 - 07:53

    Dianne Van Klink:

    pfff nu even te lang om te lezen, ga naar mijn werk, maar vanmiddag lees ik het helemaal groetjes Dianne

  • 06 Maart 2013 - 08:01

    Inge:

    Dat is nog eens een leuk verhaal om de dag mee te beginnen ;) we zijn erg blij met je zon hier maar we wachten nog wel op die andere 14graden ;) liefs inge

  • 06 Maart 2013 - 10:29

    Oma Voet:

    Hallo Kayla zoals je ziet zit ik weer achter de computer alles gaat goed hoor.
    Wat een verhaal weer zeg je moet er echt voor gaan zitten, maar ja ik heb de tijd.
    En ik als maar denken die hebben een lui leven maar dan hoorde ik van je moeder dat je nog veel werk voor hier in Tilburg had. Maar je beleef daar nog eens iets zeg leuk dat je dat allemaal mee kan maken
    daar kun je straks lang op teren. Ik hoop dat je nog veel mooie verhalen weet te vertellen en dat je daar nog veel mag genieten tot horens.
    O ja nog bedankt voor het kaartje van jou en Dagmar
    groeten omaxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Maart 2013 - 11:49

    Mams:

    Zo, zo, gelukkig had ik me goed voorbereid , voordat ik aan je verhaal begon, lekker een bakje koffie erbij genomen.
    Tjeetje die ton dat lijkt me ook wel wat, die slangen wat minder.
    Tja ik geloof zeker dat je af en toe moet slikken op je stage.
    Prachtig verhaal weer.
    De traditie's rond de geboorte vind ik ook wel leuk om te weten, ik zal je onderzoek graag lezen.

    liefs en dikke knuffel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Maart 2013 - 12:07

    Joost Minnaard:

    Erg leuk om te lezen; fijn dat het goed gaat met jullie!
    De stage lijkt me erg leerzaam, en doet een groot beroep op je professionele impriovisatievermogen. Het woord 'overliggen' Jkende ik nog niet.
    Ja, bij de presentaties (zoals bij antropologie) weet men alleraardigst 'uit te pakken'.
    Voor het overige het nodige herkenbare, zoals in de bus naar Nickerie. Jullie hebben al veel gezien.
    Een hartelijke groet vanuit Tilburg!
    Joost

  • 06 Maart 2013 - 15:30

    Sabine:

    Wow Kayla wat een mega-verhaal, haha! Maar erg leuk om te lezen!
    Ik had al zo'n vermoeden dat je het een stuk drukker had, omdat het verhaal een tijdje duurde... ;)
    Mooi dat school en stage allemaal loopt en dat jullie vollebak aan het genieten zijn van de trips die jullie maken. Klinkt allemaal heel herkenbaar en superleuk.
    Het heeft inderdaad even geduurd, maar de zon is hier aangekomen, heerlijk. Maar toch is niet te vergelijken met de temperaturen bij jullie. Ik zie op de foto's dat je al aardig bruin bent, terwijl je nog niet op de helft bent... Straks is niet alleen je tempo aan Suriname aangepast, maar ook je huidskleur ;)
    Veel succes nog met de studie en stage en geniet vooral van de mooie trips!

    xx

  • 06 Maart 2013 - 20:43

    Joyce:

    Hoi kayla,

    Zoo dat was een lang verhaal! Wel super leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Volgens mij heb je het goed naar je zin, en wat zie je al lekker bruin zeg! Ik ben jaloers:-)
    Haha in ieder geval nog veel plezier en geniet er maar lekker van.

    Xx joyce

  • 07 Maart 2013 - 11:42

    Jolanda Saman:

    hoi kayla,

    Wat een avonturen beleef jij toch, om jaloers van te worden.
    hartstikke leuk dat je het zo naar je zin hebt, en zo lekker bruin.
    Vind je verhalen hartstikke leuk, nou geniet er nog van, en nog veel plezier.
    gr jolanda

  • 07 Maart 2013 - 17:08

    Sylvia:

    Hoi Kayla,hehe eindelijk weer een verhaal.Ik iedere dag kijken en het kwam maar niet.Maar eindelijk vandaag was het zover!!!!En zeer zeker de moeite waard.Maar wat is nu toch overliggen?Ben ik de enige die niet weetwat dit is? Erg kleurige foto`s hoor! Groetjes en een dikke kus van ons xxxx

  • 07 Maart 2013 - 17:08

    Sylvia:

    Hoi Kayla,hehe eindelijk weer een verhaal.Ik iedere dag kijken en het kwam maar niet.Maar eindelijk vandaag was het zover!!!!En zeer zeker de moeite waard.Maar wat is nu toch overliggen?Ben ik de enige die niet weetwat dit is? Erg kleurige foto`s hoor! Groetjes en een dikke kus van ons xxxx

  • 09 Maart 2013 - 12:49

    Dimitri & Sabien:

    Wat een héérlijk verhaal weer.....je schrijft het zo levendig, dat we bijna het gevoel hebben dat we er zelf bij zijn! Wel even lekker om die temperatuur te voelen bij jullie, want hier is het helaas weer minder én nat. Meiden, geniet, geniet, geniet.....we kijken weer uit naar jullie volgende belevenissen.
    Groeten, Dimitri & Sabien.

  • 10 Maart 2013 - 19:29

    Fam Theune Oost Souburg:

    Hallo Kayla. Met plezier weer je versla gelezen. Wat een toestand in het onderwijs daar Hopelijk dat je er heel wat aan toe kan voegen voor de leerlingen,
    Jullie hebben weer heel wat avonturen beleefd en weer duidelijk geschreven Wat een mooie kleurrijke foto's er bij ook van de presentatie op schoop
    Ook jullie weekendtrip veel beleefd
    De rijstvelden zagern wij op Java ook zo en de Hindoereligie hebben we ook meegemaakt op Bal waar iedereeen aan het offeren was
    Je kan daar ook geen winkel of hotel binnengaan of er staan offermanden bij de deuren wij hebben daar ook mooie hindoetempels bezocht
    Wat de temp. betreft is het nu weer hardstikke koud het noorden van nedel alweer sneeuw gehad we kuinnen het hier in zld geloof ik ook nog verwachten
    Als ik hetb goed begrijp zijn jullie in de zomermaanden weer terug dan is de overgang niet zo grootmaar je zullen dit alles wel missen. Wat een mooie ervaring trouwens op deze manier een land te leren kennen als je tussen de bevolking leeft overliggen is toch op de schoolbank slapen??
    groetjes Oom Jo en Tante Jopie

  • 12 Maart 2013 - 20:16

    Jan V.d.borgt:

    zo kayla je had gelijk af en toe gepauzeerd maar ik heb weer genooten ,van jou verslag ga zo verder en geniet ervan gr jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Tot ziens Suriname!

22 Mei 2013

Onze laatste trip

09 Mei 2013

Papa en mama in Suriname!

21 April 2013

Studie & Stage

05 April 2013

Vakantie!!
Kayla

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1581
Totaal aantal bezoekers 44385

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: