Hoe lang kan jij staan? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu Hoe lang kan jij staan? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu

Hoe lang kan jij staan?

Door: Kayla de Rooze

Blijf op de hoogte en volg Kayla

18 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de weinige foto's die ik op mijn blog zet. Ik probeer er dagelijks wat foto's op te zetten maar ik heb ruzie met mijn blog in combinatie met de internetverbinding.
Zodra deze ruzie is bijgelegd voorzie ik jullie van de leukste foto's van deze week.

Onze eerste week in het warme (soms regenachtige) Suriname zit erop! We hebben geprobeerd zo veel mogelijk te genieten van alles we wat gedaan hebben. Zo hebben we erg veel genoten van het warme weer, onze hangmat, onze voetbal, de bioscoop, en de stad. Maar ons verblijf in Suriname moest ook nog legaal geregeld worden. De volgende lap tekst gaat hierover. Misschien niet zo interessant maar ik wilde het toch even graag met jullie delen.

Dinsdag zijn we begonnen aan de procedure voor de aanvraag van onze machtiging kort verblijf. We moesten hier voor naar Surinaamse bank, naar het postkantoor en naar een copyshop. De voorbereidingen verliepen allemaal vlekkeloos.
Woensdag begonnen we aan het echt werk. Onze aanvraag indienen bij de vreemdelingen dienst. Onze stempel voor verblijf van drie maanden kregen we snel. Maar omdat wij zo nodig vijf maanden in Suriname willen zijn moesten we nog naar een ander loket toe.
Toen we daar aankwamen zagen we de bui al aankomen. Er stonden een hoop mensen voor de deur. Deze hoop mensen moesten een rij voorstellen. Al was deze rij ver te zoeken want daar zijn Surinamers dus niet echt goed in. Zo goed opgevoed als wij zijn sloten we netjes achteraan deze hoop.
Na twee uur in de rij gestaan te hebben was er nog steeds geen deur open gegaan. In die twee uur was er nog niemand in het gebouw gelaten.
Gelukkig liep er een aardige guard (beveiliger) rond waar we terecht konden met al onze vragen. Hij wees ons erop dat we veel te laat waren en dat als we een kans willen hebben om geholpen te worden, we al om half vier ’s nachts in de rij moeten gaan staan.
Zo nuchter als wij dan ook weer zijn dachten we dat niemand zo gek was om rond half vier ’s nachts in de rij te gaan staan.
De volgende ochtend dachten we er dus verstandig aan te doen om rond vijf uur uit bed te komen zodat we om zes uur bij de vreemdelingen dienst aan de deur konden gaan staan. Vroeg genoeg leek ons.
Toen we daar aankwamen geloofden ik mijn ogen niet! Er stond dus echt al een rij! Sommige mensen stonden er al vanaf 2 uur!
Wij sloten weer braaf achteraan aan in de rij. Er stonden ongeveer 30 mensen voor ons dus we hadden goede hoop. Maar naarmate het lichter werd floepten uit verschillende auto’s Chinezen. Ze kwamen overal vandaan en sloten aan bij hun familie (die dus voor ons stond). De rij van 30 mensen vermenigvuldigen zich in een rij van 60 mensen. Dit riep natuurlijk wel wat frustratie op, deze frustraties hebben we maar niet geuit, we waren als Nederlanders nogal in de minderheid.
Nadat de vreemdelingendienst ons uithoudingsvermogen zwaar op de proef had gesteld door ons 7.5 uur te laten wachten in de regen, hete zon, en gelukkig ook een heerlijk windje, kregen we de mededeling dat we niet meer naar binnen mochten, en het morgen nog eens moesten proberen.
Zo vriendelijk als ze waren deelden ze gelukkig wel briefjes uit voor de mensen die lang in de rij hebben gestaan. Dus na 7,5 uur in de rij gestaan te hebben hadden we dat toch wel mooi bereikt! Een voorkeursbehandeling de volgende ochtend..

Om deze lange wacht dag leuk af te ronden zijn we ’s avonds gaan uit eten en hebben we meegedaan aan een Salsa les! Het bleek al snel dat we geen natuurtalenten waren en dus hebben we ons meteen voor een beginnerscursus ingeschreven.
Onze eerste Salsa les konden we meteen in de praktijk brengen in de Havana Lounge. Dat is een dans café waar schaars geklede vrouwen en gewoon geklede mannen met elkaar gaan salsa dansen. We vestigden ons veilig op een barkruk met een blikje Parbo bier om van de salsa dansende mensen te genieten.
Toevallig kwamen we onze Salsa meesters ook tegen en één van hen kon me overtuigen om toch een dansje te wagen op de dansvloer. Dat was echt superleuk! Hij kon natuurlijk super goed salsa dansen en leidde me zo goed dat ik bijna niks fout kon doen! Salsa dansen is voor een vrouw echt ontspannend. Niet nadenken en volgen waar de man je heen leidt. De mannen moeten nadenken en de juiste aanwijzingen geven zodat de vrouw goed volgt.

Na deze heerlijke avond moesten we onze wekker weer vroeg zetten om de vreemdelingen dienst te bezoeken.
Met onze briefjes (waar op stond dat we eerst mochten) paraat, stonden we netjes om half zeven klaar (zoals afgesproken met de guard).
Maar helaas had de schoonmaakster gisteren geen tijd meer gehad om schoon te maken en moest dat vanochtend nog gebeuren.
Na nog eens drie uur wachten was het dan zo ver! De deuren naar het loket van de vreemdelingendienst werden voor ons geopend! Wat een paradijs was het daar, airco, stoelen en een televisie lachten ons vriendelijk toe.
Een half uur later stonden we voldaan buiten met een briefje dat we over zes weken terug mogen komen om ,als deze wordt goedgekeurd, onze machtiging kort verblijf op te halen .

Nu zaten jullie misschien niet te wachten op dit frustratie verhaal over onze afgelopen dagen, maar ik beloof jullie dat ik volgende week een verhaal op mijn blog zet dat gaat over de studie en hopelijk ook over stage.

Ik wens jullie nog veel sneeuwpret toe!

Groetjes,
Kayla


p.s. Rijden jullie voorzichtig in de sneeuw? En Blijven jullie ook goed uit de buurt van de natte plekken op het ijs?

  • 18 Januari 2013 - 20:14

    Keshia:

    HeeHee,

    Goed om te lezen dat je je verblijf al geregeld hebt. Je kunt er maar niet vroeg genoeg aan beginnen. Dat weet ik uit eigen ervaring, haha. Wat vond je van de bioscoopstoelen? Veel beter dan in Nederland toch? En volg je salsalessen bij Yche en tante Mien? Doe ze maar de groetjes van me!

    Blijf genieten van alle momenten daar!

    En een tip voor je foto's: zet ze op facebook. Wellicht gaat dat wel. Als je ze openbaar zet en een link in je verslag plaatst kunnen je followers ze allemaal zien.

  • 19 Januari 2013 - 10:25

    Diede:

    Sjeeetjee wat een geduld heb je nodig voor de surinamers! Maar gelukkig dat het nu soort van geregeld is!
    Wat zou ik graag willen ruilen met jouw hangmatje en salsalessen! Echt super leuk dat je eerste week zo goed is bevallen. Ben benieuwd naar de foto's!
    xxx

  • 19 Januari 2013 - 14:24

    Oma En Opa Voet:

    Nou, nou Kayla dat was mij een weekje wel, je geduld is nu wel op de proef geseld.
    Maar als ik het zo eens lees zijn ze daar met alles niet zo snel.
    Dat zal weer wat zijn als je thuis komt of in Tilburg dan gaat alles weer sneller.
    Leuk om al die verhalen te lezen Opa geniet er ok van.
    Jammer dat ik ook niet daar ben was ik misschien niet zo verkouden.
    Sylvia is net geweest om te werken Fayka komt het zo afmaken heeft ze ook weer wat spaargeld voor dat ze weg gaat. Nu meid we wachten je volgend verhaal weer af veel plezier daar en vooral genieten
    Opa en Oma

  • 20 Januari 2013 - 10:39

    Sylvia D:

    H oi Kayla, wat een gedoe zeg met de papieren.Je leert nu in ieder geval wel veel geduld te hebben .Als je terug bent kunnen we dus bij jou om salsales komen?

  • 20 Januari 2013 - 14:45

    Jolanda Der Weduwe:

    Hoi Kayla,gisterenavond op de verjaardag hele leuke verhalen gehoord over jouw verblijf in Suriname en we hebben jou ook nog even gehoord via skype,dat was leuk ,maar het was wel stilletjes op de verjaardag,hoe zou dat nou toch komen,haha.Leuk om je ervaringen hier zo te lezen,heel veel succes met je stage en je verblijf daar,groetjes Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Tot ziens Suriname!

22 Mei 2013

Onze laatste trip

09 Mei 2013

Papa en mama in Suriname!

21 April 2013

Studie & Stage

05 April 2013

Vakantie!!
Kayla

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 44389

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: