Geslaagd weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu Geslaagd weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu

Geslaagd weekend

Door: Kayla de Rooze

Blijf op de hoogte en volg Kayla

15 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo geïnteresseerde,

Leuk om jullie reacties te lezen!

Een paar leuke feitjes om mee te beginnen:
- Het is niet verplicht gordels achterin te dragen (dat is iets voor jou Fayka ;) )
- Dagmar haar neus is verbrand;
- Mijn schouders zijn gebruind;
- Het water dat wegspoelt draait in een andere richting (Felix,2013)
- Het kraanwater is gewoon drinkbaar!
- Dagmar heeft 32 muggenbulten;
- Ik heb 31 muggenbulten;

Het kost me erg veel moeite om mijn benen een paar minuten met rust te laten om niet aan mijn muggenbulten te krabben. Ondanks dat is het me gelukt om een lang stuk te schrijven. Ik hoop dat het een beetje boeiend blijft om te lezen.


Dagmar en ik maken er een hele sport van om de muggen zo ver mogelijk vandaan ons te houden. We smeren ons verloren met DEET, we gaan vitamine B12 slikken zodat ze ons bloed vies gaan vinden, we eren onze klamboe, schieten de muggenbulten lam met een geniaal pistool (bedankt Joost!) en omdat dat ook allemaal nog niet echt helpt hebben we een elektrische geurkaarsje waar de muggen niet van houden.

Maar genoeg over de muggen, ik wil jullie vertellen hoe de wilde lijnbussen hier werken.
De bussen rijden niet op een vaste tijd. Ze starten allemaal in de buurt van de centrale markt. We zijn erachter gekomen dat de tamkas bus en de lijn twee bus richting ons huis gaan. We moeten dan in de bus gaan zitten en wachten totdat deze vol is. De bus is dan ook wel super vol. Aan de stoelen zitten klapstoeltjes zodat er zelfs in het gangpad mensen kunnen zitten. Wanneer dan een persoon uit de bus moet, die helemaal vanachter zit, moet iedereen in het gangpad zijn stoeltje omhoog klappen en opstaan. Als je uit de bus gaat moet je pas betalen. Het maakt niet uit hoe lang je in de bus blijft zitten, elke rit is 1.25 SRD ongeveer gelijk aan €0.30.
Wanneer we naar de stad toe willen kunnen we bij een bushalte gaan staan en wachten totdat er een bus aan komt die voor ons stopt of we lopen op de weg richting de stad en zwaaien naar een bus die we tegenkomen. Niet te vergelijken met Nederland dus!
Maar wij vinden het tot nu toe een ideaal vervoersmiddel voor overdag als we geen haast hebben. Anders bellen we de taxi die vreemd genoeg altijd binnen een paar minuten ons kan komen ophalen. Een taxi rit kost ongeveer €2,00. We zijn al door een gepimpte auto vol met boxen opgehaald, door een mooie Audi en ook door gewone auto’s.

Zaterdag zijn we naar een supermarkt gegaan om grote inkopen te doen. We wilden zelfs proberen om voor meerdere dagen avond eten te kopen zoals mama dat altijd doet. Dit werd ons erg makkelijk gemaakt door de vele Nederlandse producten. Heinz, Knorr, Calvé en zelfs markant merk producten lachten ons vriendelijk toe. Twee boodschappentassen vol en heel wat SRD’s armer hebben wij toch mooi voor zeven dagen eten gekocht (hopelijk)!

Zondag hadden Dagmar en ik afgesproken met Suzanna en haar huisgenoot. Suzanna hebben we bij het vliegveld in Suriname ontmoet. We zijn naar Fort Zeelandia gegaan. Dit Fort was heel lang geleden van de Engelsen, totdat er stoere, sterke, geweldige Zeeuwen kwamen die het fort veroverde en de Engelsen huilend naar huis stuurden. Ze doopte het fort met de naam: Zeelandia. Ze verbouwden het fort tot een vijfhoekig bakstenen verdedigingswerk met bastions en een gracht (precies hetzelfde idee als Hulst).
Op één van de vijf bastions zijn de Decembermoorden gepleegd. De kogelgaten zijn nog in de muren te zien.

Aansluitend op deze culturele trip hebben we het presidentiële huis bezichtigd (huis van Desi Bouterse) en hebben we een wandeling gemaakt door de palmentuin.

Nu vergeet ik toch bijna te vertellen dat het hier niet alleen maar genieten is. Dagmar en ik proberen elke dag een paar uur aan school te werken. Er zijn nog een paar producten die we moeten inleveren bij de PABO.

We zijn maandag naar het IOL geweest. We werden opgehaald door een taxi chauffeur die een Parbo biertje aan het nuttigen was.
Wij waren netjes op tijd. Helaas onze coördinatrice niet. Drie kwartier later kwam ze aan en hebben we een goed gesprek gehad over onze minor. Het gesprek was snel afgelopen, na drie minuten konden we weer richting huis.
Volgende week beginnen we met de studie. Op dinsdag en vrijdag avond hebben we les.
Helaas hebben we nog steeds niks over onze stage gehoord. We hopen hier deze week ook meer informatie over te krijgen.

Dagmar en ik hebben al veel foto’s ontvangen van de dikke lage sneeuw die in Nederland gevallen zijn! Wat leuk voor jullie dat het zo lekker sneeuwt! Gaat de Elfstedentocht door?
Wij hebben onze eerste Surinaamse regenbuien al meegemaakt. Ik had spectaculaire overdreven harde regenbuien verwacht maar het viel reuze mee! Na een keer nat geregend te zijn hebben we besloten een mooie roze paraplu aan te schaffen.

Voor de personen die nog op zoek zijn naar leuke openingszinnen, noem ik hier een top twee van de leukste openingszinnen van de Surinaamse mannen:
1. Jij bent mijn smaak
2. Jullie zijn levendsprachtig!


Groetjes vanuit het warme Suriname!

  • 15 Januari 2013 - 18:07

    Ynske:

    Hahaha, Kayla! Wat schrijf je je ervaringen prachtig neer! Ik kan het me al bijna voorstellen hoe het daar is! Wel goed om te horen dat jullie al goed aarden daar en de mannen nu al door begint te krijgen ;)
    Hopelijk hoor je snel wat meer over je stage!
    xx

  • 15 Januari 2013 - 18:22

    Oma En Opa Voet:

    Hallo Kayla leuk je weekend verslag te lezen ik hader al iets van gelezen bij Dagmar ik lees wel dat je je niet verveel maar ja je bent er nog maar een paar dagen dus er valt nog veel te beleven. Ik ben benieuwd hoe het straks met je stage zal gaan of de lessen het zelfde zijn dan hier en het les geven ook.
    Nu meid het ga je goed tot de volgende keer
    omaxxxxxxxxx

  • 15 Januari 2013 - 18:41

    Joost:

    Klinkt heel leuk daar! Behalve die muggen natuurlijk... Merk je dat goed voor je muggenbulten als je dat pistool ding gebruikt??
    xx

  • 15 Januari 2013 - 18:51

    Suzanne:

    Super leuk verhaal weer Kayla! En zeker boeiend :D!
    Fantastische openingszinnen hebben die mannen daar ;)
    Geniet van het warme weer, de sneeuw heb ik na een dag wel gezien...

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!

    xxx Suzanne

  • 15 Januari 2013 - 19:36

    Susan:

    Heee kayla,

    Je verhalen zijn echt leuk om te lezen!
    Zo te horen heb je het erg naar je zin hopen dat dat zo blijft.

    Dikke kus Susan


  • 15 Januari 2013 - 19:41

    Kayla De Rooze:

    Jaa Joost jouw pistool werkt goed!! Heel goed zelfs! Ik draag hem overal bij me. Zodra er eentje te veel begint te irriteren schiet ik er vijf keer op en het is over! Geniaal ding!

  • 15 Januari 2013 - 20:44

    Sylvia D:

    Nou Kayla,ik vind dat je heel leuk schrijft hoor,ik zit in ieder geval iedere keer met en glimlach op mijn mond te lezen.Ik zou ook wel zon pistool willen!
    xxx

  • 15 Januari 2013 - 21:40

    Mams:

    Zo je maakt wat mee daar zeg, de muggen zijn wel zeer heftig, ik heb veel gelachen, onder het lezen van je verhaal.
    Is een goede zet van Joost dat pistool. En hopelijk komen jullie zeven dagen met jullie boodschappen toe.

    xxxxxxxxxx

  • 16 Januari 2013 - 15:10

    Jolanda Saman:

    nou Kayla, al heel wat meegemaakt. vervelend die muggen.Leuk om je verhalen allemaal te lezen.Je hebt het volgens mij goed naar je zin .Veel groetjes.

  • 16 Januari 2013 - 16:16

    Opa En Oma De Rooze:

    Kayla wij vinden je verhalen erg leuk.Hieruit blijkt dat je het goed naar de zin hebt daar.
    Oma is volop aan het breien ,maar trekt het steeds weer terug uit.
    wij kijken uit naar het volgende verslag.

    groeten van opa en oma.

  • 23 Januari 2013 - 20:59

    Judith:

    Hey Kayla.. wat leuk om je verhalen te lezen!! Volgens mij hebben jullie het daar prima
    naar de zin!! Hoop dat de muggen jullie nu met rust laten.. wij genieten nog even van de
    sneeuw hier (echt niet!!) hoop dat hier ook heeeeel vlug de zon weer gaat schijnen en de
    temperatuur vlug boven de 20 graden schiet.. maar nog ff geduld vrees ik!!
    Tot het volgende verslag!!!!!! Groetjes Judith

  • 26 Januari 2013 - 10:23

    Kirsten:

    ha kayla, leuk om te lezen dat je in suriname zit. dat is een hele belevenis zo te lezen. vandaag in nederland de laatste sneeuw voor de dooi!! geniet ervan! x je oude huisgenootje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Tot ziens Suriname!

22 Mei 2013

Onze laatste trip

09 Mei 2013

Papa en mama in Suriname!

21 April 2013

Studie & Stage

05 April 2013

Vakantie!!
Kayla

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 981
Totaal aantal bezoekers 44388

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: