Berg en Dal - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu Berg en Dal - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Kayla Rooze - WaarBenJij.nu

Berg en Dal

Door: Kayla de Rooze

Blijf op de hoogte en volg Kayla

27 Januari 2013 | Suriname, Berg en Dal

Hallo,

Op het weerbericht las ik dat het gaat dooien in Nederland. Wat fijn! Dan is het weer wat minder koud.
Een taxi chauffeur vertelde ons dat hij de seizoenen in Nederland maar niks vond: ‘Toen ik in Nederland woonde werd ik moe van al die seizoenen, voor elk seizoen had ik andere kleren nodig!’ Hier in Suriname is het nog steeds 31 graden met een lekker windje en af en toe een wolkje waar wat regen uit komt. Prima vol te houden dus.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik een verslag op mijn blog heb geplaatst maar zaterdag zijn we naar Berg en Dal gegaan. Daar hebben 325 foto’s van, waarvan ik er een paar graag met jullie wil delen! Dan kunnen jullie ook meteen het bosje in Kloosterzande of het bos van Tilburg vergelijken met het bos in Suriname. Als je goed kijkt zie je wel wat verschillen hoor.

Berg en Dal is een plantage geweest. De slavenhuisjes waren nog goed in tact we konden er zelfs in rond kijken. Het waren super kleine huisjes, beetje schattig zelfs. Maar in één huisje woonde wel 17 slaven dat maakte de huisjes meteen minder schattig. Ze waren namelijk echt klein.
Tegenwoordig wonen er alleen nog vleermuizen in. Deze lieten maar al te graag weten dat ze geen bezoek wilde ;).
Op de berg konden we ook de graven van de slaven en de blanke mensen zien. Deze werden gescheiden van elkaar begraven. De vrouwen kregen op hun graf een houten paal met een bolletje erop en de mannen kregen op hun graf een houten paal met een driehoek erop.
Er waren daar ook Duitse missionarissen begraven. Het grappige van deze graven was dat de mannen vroeger werden begraven met een koperen hek rond hun graf. Dit was omdat ze anders bang waren dat de geesten van de mannen ’s nachts uit hun graf kwamen om de vrouwen van het drop lastig te vallen.

Naast het culturele gedeelte waren we naar Berg en Dal gegaan voor wat actie. We zijn namelijk met de canopy kabelbaan door het bos en over de Suriname rivier gezwierd. De langste kabelbaan was 225 meter lang en de hoogste 35 meter hoog! Dat was echt heel leuk om te doen. We hadden gezellige gidsen die serieus als apen aan die kabelbaan hingen. Wij mochten het helaas niet na doen, anders hadden we dat zeker wel gedurfd, maar ze hingen ondersteboven aan de kabelbaan met hun handen los!

Daarna zijn we gaan kajakken over de Suriname rivier. Dat was ook weer super mooi en leuk om te doen. De heenweg ging met niets we leken te glijden over het water! Echt heerlijk. Bij de terugweg moesten we harder werken. Tegen de stroom in. Deze activiteit was dus niet alleen leuk maar ook nog eens goed voor onze spieren die we nu wel getraind hebben. We kunnen ook nog een paar dagen nagenieten van deze activiteit dankzij onze spierpijn in onze schouders.

Relaxen zat er deze dag niet bij want na het kajakken konden we meteen aansluiten bij een hike over de berg. Wat zullen wij gespierd terugkomen. Bergen beklimmen is dus ook erg goed voor onze spieren, lees bilspierpijn.
De gids kon bij elke boom of plant wel wat vertellen. Zo zijn we de cacao boom tegen gekomen, de wandelende boom en hebben we de grootste boom van Suriname gezien. Deze boom staat ook op het 50 SRD briefje. Het leuke van deze boom is dat hij zo groot kan worden omdat hij tijdens het groeien stekels aan zijn stam heeft. Wanneer hij dan groot en stevig genoeg is vallen die stekels eraf.
De wandelende boom heeft ook een leuk verhaal. De naam zegt het al de wandelende boom wandelt. Deze boom is altijd op zoek naar zonlicht. Wanneer hij op zijn plaats te weinig zonlicht krijgt schuift hij een stukje opzij. Dit doet hij door een nieuwe wortel in de grond te schieten en een andere af te breken. Een erg speciale boom dus. We hebben dus van alles gezien, was echt een geweldige dag!

Nou deze geschiedenis- en biologie les sluit ik af met wat foto’s die mijn verhaal duidelijker maken.

Groetjes,
Juffrouw Kayla

p.s. Tot half februari is het hier de kleine regentijd. Tot nu toe hebben we daar nog niet heel veel van gemerkt. Tot vandaag. Om de haverklap regent het even heel hard. Dagmar en ik hebben hebben even een mini onderzoek uitgevoerd. Met als hoofdvraag :'Koelt de stromende regen je oververhitte lichaam af?'. Om dit onderzoek uit te voeren hadden we twee proefpersonen nodig. Gelukkig waren er twee (ook meteen de enige) enthousiaste vrijwilligers die voor 5 minuten in de stromende regen wilde gaan staan. Zij kwamen tot de conclusie dat de stromende regen je lichaam inderdaad afkoelt. Heerlijk dus!

  • 27 Januari 2013 - 18:22

    Oma En Opa Voet:

    Nou, nou Kayla dat was me een dagje wel zeg, zo te horen zijun jullie niet veel aan het leren.
    Hoe zit dat met de stage. Maar het is wel te gek hoor wat je daar allemaal doet, als ik jonger was zou ik zomaar jaloers op je worden. Maar nu ben ik blij dat ik lekker op mijn gemak thuis kan zitten.
    (nu ja op gemak ben voor Fayka karnaval costuum aan het naaien pfffffffffffff.
    Zal blij zijn als het af is.
    Ja de sneeuw is bijna weg ik kan weer gerust de straat op.
    Hoe is het met de mugge beten?
    Groeten van Oma , Opaxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 Januari 2013 - 18:46

    Opa En Oma Voet:

    een leuk vergaal ik zou dat ook wel eens mee willen maken wat daar allemaal tegenkomt
    groeten opaxxxxx

  • 27 Januari 2013 - 19:33

    Mams:

    Wat een mooie foto's Kayla, Toen Fayka jou zo zag op de foto was ze wel een beetje jaloers hoor en wat interessant over die bomen, succes met de afkoeling.
    xxxxxxxxxxxxxx

  • 28 Januari 2013 - 10:07

    Suzanne:

    Even snel tussendoor op stage je verslagen gelezen, wat een avontuur Kayla!
    Super leuk! En wat schrijf je toch leuk hè! Geniet ervan! Enne, voorzichtig met de rum hè ;)
    Groetjes aan Dagmar!

    xxx Suzanne

  • 28 Januari 2013 - 16:00

    Naninka:

    Heeej Kayla,

    ik moet altijd zo lachen he als ik jouw verslagen lees. Zo te lezen heb je het daar echt naar je zin!
    Enne.. die kabelbaan ziet er best wel hoog uit enz.. :O

    xx naninka

  • 28 Januari 2013 - 20:18

    Sabien & Dimitri:

    Hé Kayla,
    wat een héérlijke verhalen, hebben er erg om kunnen lachen. We hadden het toch gezegd...eerst onthaasten! Valt tegen hoor als je weer terug in Nederland bent, dus geniet er maar van. En ja die muggen, die zijn ook anders hè. Bij ons komen ze pas als het donker wordt en daar heb je ze meteen 's morgens al, die feesten gewoon een hele godganse dag mee. Die kerkdienst, het lijkt wel een sekte, moet je niet te veel naartoe gaan hoor...Als je terug bent wil Dimitri graag een salsa-dansje met je wagen, hi hi.
    Geniet ze!
    Groeten uit 't Steen.

  • 29 Januari 2013 - 21:54

    Kimi:

    Zaalig om dit mee te mogen beleven met jou, Kayla...geniet!!! Kus, Kimi xx

  • 29 Januari 2013 - 22:18

    Judith Vinke:

    Ha Kayla,

    Volgens mij heb je het super naar je zin! Geniet er maar van. Genieten wij hier van jou mooie verhalen en prachtige foto's.
    De sneeuw is weg en de regen is weer terug, dus dat betreft mis je niks.

    Groetjes, Judith

  • 30 Januari 2013 - 09:04

    Penney:

    Die slavenhuisjes zijn zeker schattig! Maar inderdaad wel wat klein om met z`n 17en in te wonen!
    En de wandelende boom vind ik erg grappig, en mooi! Zou ik hier wel in mijn tuin willen hebben, met wandelende takken erin!!! Je maakt veel leuke dingen mee, heerlijk, lekker genieten, en je oma jaloers maken, gna gna!
    Succes met je spierpijn!

  • 30 Januari 2013 - 17:17

    Sanne:

    Hee Kaya,

    Wat leuk om je verhalen te lezen en wat een mooie foto's!
    Heel Veel plezier nog! en ben weer benieuwd naar je volgende verhalen.

    Groetjes Sanne

  • 30 Januari 2013 - 20:34

    Frits, Marijke Niels:

    Hallo Kayla.

    Wij zijn familie van Dagmar, ik ben een broer van haar moeder en woon net als jij in Zeeland, mar dan in Zierikzee.
    Je Oma heeft gelijk. Jij schrijft hele andere verhalen dan Dagmar. Veel meer achtergrond, dus door ze allebei te lezen wordt alles completer.

    Geniet maar goed van jullie tijd daar.

    Tot onze volgende leesronde.

    Gr

    Frits, Marijke en Niels

  • 31 Januari 2013 - 19:44

    Sylvia:

    Hey Kayla, jij bent wel erg sportief geworden hoor,dat ga je hier wel missen zeker! Ik heb wel een paar verschillen kunnen ontdekken ja.Heel leuk,eindelijk mooie foto`s.
    xxx

  • 12 Februari 2013 - 19:17

    Dianne Van Klink:

    Zo dat was zeker een actieve dag.....aan zo'n kabelbaal lijkt met helemaal te gek.(in Nieuw Zeeland heb ik ook al eens zoiets gedaan echt gaaf hoor). Jullie hebben zo met al dat actieve sporten jullie calorieën wel verbrand. Blijf er maar van genieten er is straks nog genoeg te leren en dit nemen ze je in ieder geval niet af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Berg en Dal

Mijn eerste reis

Studie en stage

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Tot ziens Suriname!

22 Mei 2013

Onze laatste trip

09 Mei 2013

Papa en mama in Suriname!

21 April 2013

Studie & Stage

05 April 2013

Vakantie!!
Kayla

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 3969
Totaal aantal bezoekers 44372

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: